Kerékpáros útvonalak fejlesztése megyénkben

2017-ben elkészült Győr-Moson-Sopron megye első klímastratégiája, amely az általános állapotértékelés mellett feltárta a helyi problémákat. Célkitűzésként fogalmazták meg, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása 2030-ra a jelenleginél 15 százalékkal, 2050-re pedig 35 százalékkal csökkenjen. E cél megvalósulása érdekében a közlekedés szén-dioxid kibocsátásának és az épületek energia-felhasználásának csökkentésére, valamint az energiatermelésben a megújuló energia részarányának növelésére irányú törekvéseket támogat a megyei önkormányzat.

Németh Zoltánt, a megyei közgyűlés elnökét a Kisalföld napilap kérdezte arról, mit tesz a megyei önkormányzat a közlekedés területén az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében?
A megyei klímastratégia készítése során kiderült, hogy 610 ezer tonna szén-dioxid kerül a közlekedés által a levegőbe, melynek nagy része ráadásul az egyéni közlekedésből ered. Erdeink mindebből pusztán 127 ezer tonna szén-dioxidot tudnak elnyelni, egyértelmű tehát, hogy a közlekedés terén nagy a feladat az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében.

Egy kutatás során megállapították, hogy a biciklizés szén-dioxid kibocsátása gyakorlatilag nulla, hiszen csak a légzésünk által termelődik mintegy 2 kg, 100 kilométeren. Az autó ugyanezen a távon ezen felül további 30 kg CO2-t termel. Ezek alapján megállapíthatjuk, hogy a gépjárművel való közlekedés jóval károsabb környezetünk számára. A kerékpározás tehát az egyik legkörnyezetbarátabb közlekedési mód.

Nem kell magyarázni, hogy a biciklizés az egészségesünkre is kifejezetten jó hatással van. Ha többet mozgunk, fittebbek leszünk, ebből adódóan pedig egészségügyi problémáink is mérséklődhetnek.
Jótékony hatásai mellett a kerékpározás szabadidős vagy turisztikai célú időtöltésnek is kiváló. De a munkába-, vagy iskolába járás szempontjából is biztonságos közlekedési mód, hiszen az ember az útja során nem kerül szoros kapcsolatba senkivel. Ez a vírus előtt is így volt, de most, a vírushelyzet miatt sokak számára még inkább szempont lett.

Biztonságos kerékpárutakra van szükség

Valóban megfigyelhető, hogy mostanában növekedett a kerékpározók száma. Megyénkben az utak szélén kijelölt kerékpáros sávok és a forgalmas utak mellett haladó, külön bicikliutak váltakoznak. Ön szerint melyiket használják szívesebben az emberek?
Véleményem szerint sem az autósok sem pedig a kerékpározók számára nem kielégítő megoldás, hogy a meglévő utakra kerékpársávot festünk fel. Kétségtelenül gyors, ugyanakkor igencsak átmeneti, de semmiképp sem a legbiztonságosabb megoldás. Én magam is inkább olyan helyeken közlekedek szívesen biciklivel, ahol az autóktól elkülönítetten lehet haladni.
A megyei önkormányzatnál folyamatosan dolgozunk a biztonságos kerékpárutak kialakításán. Ezért a területfejlesztési keretünkből több hiánypótló kerékpárút épült már meg az elmúlt egy-két évben. Többek között Nagycenk és Pereszteg, Öttevény és Kunsziget, valamint Fertőd és Fertőendréd között- ez utóbbi szakasz folytatásának is elkezdődött a kivitelezése. Emellett Mosonmagyaróváron, Csornán, Kapuváron Petőházán, Beledben, Jánossomorján és Péren is történtek kerékpárutas beruházások.

Jövőre is épülnek bicikliutak

Vannak tervek további kerékpárutak építésére?
Természetesen több tervünk is van még, de jövőre - szintén a megyei területfejlesztési keretből-, biztosan megépül az Abda és Öttevény közötti kerékpárút, mely amellett, hogy a munkába és iskolába járást segíti, nagyszerű kirándulási lehetőséget is nyújt. Győrből elindulva most Abdáig kerékpárúton tekerhetünk. Ha megépül ez a hiányzó szakasz, akkor biztonságos módon juthatunk el Öttevényig. Onnan a Kunszigetig tartó kerékpárutat két éve adtuk át. A települést északi irányba elhagyva a Bolgányi hídon át el lehet jutni Dunaszegre, majd az alsó-szigetközi kerékpárúton Dunaszeg - Győrzámoly útvonalon visszaérkezünk Győrbe. Ez, a kicsivel több mint 35 km-es szakasz az egyik kedvencem, mert családoknak, kisgyermekekkel is könnyen teljesíthető, nagyon élvezetes szabadidős kirándulás.

Szolgáltatások összekapcsolása

A klasszikus kerékpárutak létesítése mellett milyen más lehetőségeket lát még?
Megyénk változatos földrajzi adottságokkal rendelkezik, ezért olyan turisztikai projektjeink is vannak, amelyek a kerékpáros és a vízi turizmust kapcsolják össze. A megyei önkormányzat, a Magyar Kajak-Kenu Szövetség és a szigetközi települések összefogásával egy olyan turisztikai attrakció megvalósításán dolgozunk a Szigetközben, melynek köszönhetően vízen, kerékpáron vagy akár lóháton is be lehet barangolni a környéket, és annak természeti, kulturális és történelmi értékeit. A projekt a kerékpáros- és a vízi infrastruktúrát, valamint a szálláshely szolgáltatásokat és a fürdőzési lehetőségeket egyaránt segíti.

Egy másik, osztrák-magyar határmenti fejlesztés keretében pedig a GYSEV-vel a vasúti és a kerékpáros közlekedést kapcsoljuk össze. Itt az a cél, hogy az embereket arra ösztönözzük, munkába járáskor autó helyett kerékpárral menjenek a vasútállomásig, ahol őrzött, fedett B+R tárolókban biztonságban tudhatják a kerékpárjukat.

A szlovák-magyar Interreg keretében megvalósuló SacraVelo, kerékpáros zarándokút-hálózat kiépítése című projekt is szervesen illeszkedik a meglévő megyei kerékpáros hálózatba, illetve a projektben megvalósuló fejlesztések ezekkel összhangban kerültek meghatározásra.

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail